ورزش بیسبال

بیسبال و سافتبال

بیسبال و سافتبال

ورزش بیسبال چیست؟

ورزش بیسبال ( به انگلیسی: Baseball) نوعی ورزش تیمی است که ابزار آن چوب (چُفته) و توپ است که توسط ۹ بازیکن در یک زمین چمن انجام می‌شود. ورزش بیسبال در قرن ۱۹ از ورزش انگلیسی کریکت اتخاذ شده است. در ادامه بیشتر با این ورزش آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

بیسبال ورزش ملی آمریکا است. به‌طور سنتی، در یکی از روزهای هر فصل حتی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در این ورزش شرکت می‌جسته‌است. شرکت وی به این ترتیب بود که یک توپ بیسبال را در محوطه بازی می‌انداخت و به این وسیله اولین مسابقه دوره‌ای فصل را در واشینگتن می‌گشود.

چون اغلب آمریکاییان بیس‌بال بازی کردند تقریباً همه آنان به این بازی کاملاً آشنا هستند. اغلب مدارس و دانشکده‌ها تیم‌های بیسبال مخصوص خود را دارند. بیسبال، ورزش متداول میدان‌های ورزش و زمین‌های خالی در بعد از ظهرهای تابستان است.

ورزش بیسبال

تاریخچه ورزش بیسبال

شاید هیچ‌کس را نتوان به تحقیق مخترع بیسبال دانست. این بازی خود به خود از بازی‌های متداول پیشین ناشی شده‌است. بیس‌بال از بازی‌های متعددی که با چوب و توپ بازی می‌شدند اشتقاق پیدا کرده‌است.

از جمله این بازی‌ها می‌توان ورزش قدیمی راوندر که در آمریکای شمالی بازی می‌شد، ورزش انگلیسی کریکت و ورزش بسیار قدیمی رومانیائی اُینا را نام برد. نخستین مسابقه ورزش مدرن بیس‌بال که در اسناد نوشتاری گزارش شده‌است، به مسابقه‌ای در ۴ ژوئن ۱۸۳۸ در بیچ‌ویل، انتاریو، کانادا مربوط می‌شود.

بیسبال در دهه ۱۸۶۰ حالت نیمه‌حرفه‌ای پیدا کرد. نخستین تیم کاملاً حرفه‌ای بیس‌بال در ایالات متحده، تیم سینسیناتی رد استاکینگز بود که در ۱۸۶۹ تشکیل شد.

در کوپرزتاون نیویورک سالن بیسبال مشهوری قرار دارد و آن را برای این در این محل ساخته‌اند که یکی از بنیان‌گذاران بزرگ بیسبال به نام ابنر دبلدی در آن محل ابعاد محوطه بیسبال را در سال ۱۸۳۹ طرح‌ریزی کرد. اما بازی‌هایی شبیه بیسبال سال‌های پیش از ۱۸۳۹ متداول بوده‌است.

بیسبال در ایران

در سال ۱۳۷۴ فدراسیون این رشته در ایران تشکیل شد در سال ۱۳۸۶ نخستین دوره لیگ با حضور ۶تیم برگزار شد ولی در سال بعد تعداد تیم ها به ۱۲ رسید. بیسبال در سال ۱۹۹۴ وارد بازی های آسیایی هم شد. ژاپنی ها این رشته را در تقویم مسابقه های هیروشیما قرار دادند، سه دوره اول این مسابقات با قهرمانی تیم ملی ژاپن به پایان رسید.

ورزش بیسبال

روش بازی بیسبال

در بیسبال هر تیم ۹ بازیکن اصلی و ۱۵ بازیکن ذخیره دارد. بازیکنان بیسبال از یک توپ سفت با پوشش چرمی، یک باتوم چوبی(در بازی های حرفه ای جنس آن تنها از چوب است) یا آلومینیومی و دستکش های حفاظ دار استفاده می کنند. همچنين ضربه زننده و گیرنده ی توپ هم لباس‌های مخصوص می پوشند.

در زمین بازي یک پرتاب کننده ی توپ، یک گیرنده ی توپ، چهار بازیکن داخلی و سه بازیکن خارجی قرار می گیرند. هر تیم سعی می کند که امتیاز بیش تری بیاورد. در بیسبال اصطلاحاً به بردن هر دور« score runs» می گویند.

ورزش سافتبال چیست

داستان پیدایش رشته ورزشی سافت بال از آن جایی سرچشمه می‌گیرد که در یک روز دانش آموختگان دانشگاه‌های هاروارد و ییل برای شنیدن گزارش رادیویی یکی از مسابقات فوتبال در باشگاه قایقرانی فارگارت تجمع یافتند. پس از این که نتیجه مسابقه اعلام شد و پول شرط‌بندی را پرداخت کردند، یکی از دانشجویان دانشگاه ییل یک دستکش بوکس را به سمت یکی از هواداران دانشگاه هاروارد پرتاب می‌کند. که او هم در مقابل چوبی را بر می‌دارد تا شخص مورد نظر را بزند.

در این میان جرج هانکوک فریاد میزند که به جای دعوا توپ بازی کنید. او دستکش بوکس را برمیدارد و آن را گره می‌زند و به شکل یک توپ درمی‌آورد. از دسته جارو هم به عنوان چوب بازی استفاده می‌کند. به این ترتیب اولین مسابقه سافت‌بال در روز ۱۶ سپتامبر ۱۸۸۷ در باشگاه قایق‌رانی فارگارت برگزار شده و با نتیجه ۴۴–۴۰ به پایان رسیده است.

سافت‌بال یا Softball ورزشی گروهی است که به بیسبال شباهت دارد. این ورزش در بعضی از کشورها مخصوصا آمریکا طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

ورزش سافتبال

شیوه بازی سافت‌بال

در بازی سافت بال توپی به قطر ۱۱ الی ۱۲ اینچ توسط بازیکنی به نام پیچر به سوی بازیکنی از تیم حریف که بتر نام دارد، پرتاب می‌شود. که بتر با یک چوب نرم و دایره مانند به نام بت به توپ ضربه می‌زند.

بازیکنان تیم مدافع برای گرفتن توپ در محل های مختلفی از زمین بازی آرایش میگیرند. چنانچه که یکی از بازیکنان تیم مهاجم بتواند قبل از گرفته شدن توپ توسط بازیکنان تیم مقابل، سه علامت مشخص شده در زمین را که بیس نام دارند را لمس کند و در پایان دست خود را به جایی که در انتهای مسیر مشخص شده برساند، امتیاز به نام تیم آن‌ها ثبت می‌شود.

بتر باید پس از پرتاب توپ توسط پیچر حرکت خود را شروع کند.

تفاوت سافتبال و بیسبال

جهت طراحی سافت‌بال مستقیماً از بیسبال ایده‌برداری شده است. به همین خاطر بیسبال را در مقابل سافت بال، هارد بال هم نام‌گذاری کرده‌اند. اما سافت‌بال و بیس‌بال تفاوت های ریز و درشتی باهم دارند که مهم ترین آنها عبارتند از:

⦁ در سافت بال توپی كه توسط پيچر پرتاب می‌شود بايد به صورت آندِر آرم باشد درحالی كه در ورزش بيس بال به صورت اُوِر آرم پرتاب می‌شود .

توپ سافت بال نسبت به توپ بيس بال بزرگتر ، سنگين‌تر و غير متراكم‌تر می‌باشد.

⦁ در قوانين سافت بال و بیس بال هم نیز تفاوت‌هايی وجود دارد .

⦁ بازی سافت بال در زمين كوچك‌تری برگزار می‌شود .

⦁ تعداد اينينگ‌های بازی در سافت بال 7 و در بيس بال 9 می باشد .

ورزش سافتبال

کمیته ها

تاسیس و تمدید باشگاه ورزشی

افرادی که قصد تاسیس یا تمدید باشگاه ورزشی دارند می توانند با کلیک بر روی دکمه روبرو توضیحات مربوطه را مشاهده کنند.

×