اسکی روی آب

اسکی روی آب

اسکی روی آب

ورزش اسکی روی آب چیست

اسکی روی آب نوعی ورزش آبی است. ورزشکار در حالی که اسکی مخصوص به پا دارد به وسیله وسایل آبی موتوری با سرعتی در حدود سی کیلومتر در ساعت روی اب کشیده می‌شود. میدان اجرای مسابقه دارای دویست متر طول و بیست متر عرض است که به وسیله گوی‌های شناور به قطر بست و پنج سانتی‌متر مشخص گردیده‌ است.

تاریخچه اسکی روی آب

اسکی روی آب در سال ۱۹۲۲ زمانی که رالف ساموئلسون یک جفت تخته را به عنوان اسکی و یک طناب لباس را به عنوان طناب مخصوص ید ک کشی در شهر لاک، مینه سوتا مورد استفاده قرار داد. تا ماه جولای، ساموئلسون موقعیت‌های متفاوتی را بر روی اسکی‌ها مورد امتحان قرار داد. ساموئلسون دریافت که تکیه کردن و متمایل کردن بدن رو به سمت عقب و پشت با بالا بودن دهانه یا جلوی چوب اسکی‌ها رو به بالا و خارج از آب، یک متد و روش مطلوب می‌باشد.

تکنیک اسکی روی آب

نوعاً اسکی روی آب با یک آب عمیق آغاز می‌گردد، در حالی که اسکی باز به سمت پائین خم شده. اسکی باز می‌تواند همچنین برای شروع از یک سطح خشک در روی ساحل یا یک تخته آغاز نماید، این نوع از شروع تنها برای ورزشکاران حرفه‌ای توصیه می‌گردد.

اسكی روی آب از سه رشته اصلی اسلالوم، تريك و پرش تشكيل شده است.

اسلالوم (مارپيچ)

اسلالوم رشته‌ای از اسكی روی آب است كه با يك اسكی انجام مي‌شود. در اين رشته اسكی‌باز تلاش مي‌كند كه دور 6 گويچه شناور در آب در مسير زيگزاگی دور بزند، به طوري كه بتواند از خارج تمام آنها دور زده و هيچ گويچه‌ای را جا نگذارد و خود نيز در آب نيافتد. اسكی باز دور هر گويچه‌ای را كه با موفقيت بگذراند 1 امتياز دريافت كرده و در هر راند 6 گويچه را بايد دور بزند. هر اسكی‌باز با بلندترين طناب اسلالوم كه در قديم 23 متر و در حال حاضر 18/25 متر می باشد و كمترين سرعت قايق شروع به مسابقه می نمايد. در راندهاي بعدی ابتدا سرعت افزايش پيدا مي‌كند و چنانچه اسكی‌باز بتواند با حداكثر سرعت قايق، موفق اسكی نمايد، در راندهای بعدی با سرعت حداكثر قايق در هر راند طناب كوتاه‌تر می شود. اسكی‌بازی كه با طناب كوتاه‌تر موفق به دور زدن دور گويچه‌ها شود برنده محسوب می‌شود.

تريك (چرخش)

رشته تريك يا چرخش بيشترين تكنيك و حرفه را در بين سه رشته طلب می‌كند. افراد مبتدی در اين رشته ابتدا با دو اسكی آغاز به كار كرده و در صورت پيشرفت با يك اسكی تريك حركات چرخشی خود را انجام می‌دهند. اسكی‌باز تريك تلاش می كند تا با تعداد چرخش بيشتر از روي برنامه ارائه شده توسط خودش در طی دو مدت 20 ثانيه‌ای امتياز بيشتری به خود اختصاص دهد. همچنين اسكی باز تريك با قرار دادن پای خود در طناب مخصوص تريك و يا دست گرفتن آن سعی در به دست آوردن حداكثر امتياز دارد.

پرش

پرش از روی سكو جذاب‌ترين و خطرناك‌ترين رشته اسكی روی آب می‌باشد.

هدف از رشته پرش اين است كه اسكی‌باز پرش‌كار تلاش كند كه تا آنجايی كه مي‌تواند از روی سكو پرش نمايد. در اين رشته استيل و تكنيك امتيازی ندارد و تنها پرش از سكو و پرواز در آسمان و يك فرود صحيح ملاك خواهد بود. هر اسكی‌باز 3 بار می تواند از روی سكو پرش نمايد و بيشترين طولی كه از روی سكو می‌پرد امتياز او محسوب می شود و ارتفاع ملاك نخواهد بود. در رشته پرش، سرعت قايق و ارتفاع سكوی پرش بر اساس سن افراد و مرد و زن بودن تنظيم می شود، يعنی برای مردان در يك رده سنی ارتفاع سكو و سرعت قايق ثابت می‌باشد و هر فردی كه طول پرش بيشتری طی نمايد برنده محسوب می شود.

کمیته ها

تاسیس و تمدید باشگاه ورزشی

افرادی که قصد تاسیس یا تمدید باشگاه ورزشی دارند می توانند با کلیک بر روی دکمه روبرو توضیحات مربوطه را مشاهده کنند.

×